Hukum
mencukur sebahagian kepala (الْقَزَعِ)
Hadith
Riwayat Muslim
Syarh
Sahih Muslim
Hadith
Riwayat Abu Daud
Ulama
bersepakat bahawa makruh hukumnya seseorang mencukur sebahagian kepalanya dan
meninggalkan sebahagian yang lain baik bagi golongan lelaki mahupun wanita. Melainkan
jika sebagai keperluan seperti untuk tujuan perubatan.
Perilaku
ini dinamakan الْقَزَعِ iaitu perbuatan mencukur sebahagian kepala
dan meninggalkan sebahagian yang lain. Istilah الْقَزَعِ yang bermaksud sebahagian
daripada awan, apabila seseorang mencukur sebahagian kepala dan meninggalkan
sebahagian yang lain seperti rupa awan yang bertompok-tompok. Ini adalah
berdasarkan keterangan Imam Nawawi dalam kitabnya Syarh Sahih Muslim.
Tegahan berpandukan kepada hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Umar
ra. Katanya:
أَنَ رسولِ صلى الله عليه نَهَى
عَنْ الْقَزَعَ ، قَالَ: قُلْتُ لِنَافِعِ ٬ وَمَا الْقَزًع ُ؟ قَالَ: يُحْلَقُ بَعْضُ
رَأْسِ الصَّبِيِّ وَيُتْرَكُ بَعْضٌ٠
Ertinya:
“Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang الْقَزَعِ. Ditanya kepada Nafi’, Apakah
yang dimaksudkan الْقَزَعِ itu? Katanya, “Dicukur sebahagian kepala budak dan
ditinggalkan sebahagian yang lain. HR Muslim
Hukum
ini bersandarkan kepada hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu “Umar ra.huma
Katanya:
أَنَّ النَّبٍيَّ صلى الله عليه
وسلم رَأَى صَبِيًّا قَدْ خُلِقَ بَعْضُ شَعْرِهِ وَتُرِكَ بَعْضُهُ، فَنَهَاهُم عَنْ
ذَلٍكَ٬ وَقَالَ: إِحْلِقُوهُ كُلَّهُ، أَوِاتْرُكُوهُ كُلَّهُ
Ertinya:
“Sesungguhnya Nabi saw. Melihat seorang budak(anak) yang sebahagian kepalanya
telah dicukur, sedangkan sebahagian lainnya tidak. Maka Nabi saw. melarang
mereka daripada melakukan sedemikian, dan bersabda,” Cukurlah kamu kesemuanya
atau biarkan kesemuanya(tanpa dicukur). HR Abu Daud
Sebab tegahan mencukur sebahagian kepala
Pelbagai
pendapat para ulama dalam menyatakan sebab tegahan daripada perbuatan tersebut,
ini berdasarkan cara yang dilakukan:
1- Mencukur
di bahagian tepi dan meninggalkan bahagian tengah.
Hukumnya adalah makruh, kerana menyerupai golongan yang bodoh,ahli
maksiat dan golongan penjahat atau tidak bermoral.
2- Mencukur
bahagian depan dan meninggalkan bahagian belakang.
Hukumnya makruh kerana perbuatan itu seperti menyeksa diri dan
jiwa. Kerana perbuatan ini akan menarik perhatian orang dan menjadi tohmahan
serta menjadi ejekan.Menjadikan rupa paras kelihatan hodoh.
3- Mencukur
bahagian tengah sahaja dan meninggalkan bahagian tepi.
Hukumnya makruh, kerana menyerupai perbuatan golongan ahli kitab
dan kebanyakan golongan Yahudi,Nasrani termasuk golongan bawahannya.
4- Mencukur
di merata tempat di bahagian kepala.
Hukumnya
adalah makruh kerana ianya adalah perbuatan yang tidak adil terhadap diri
sendiri, sedangkan Allah menyuruh agar berlaku adil walaupun terhadap diri
sendiri.
No comments:
Post a Comment