Saturday 11 March 2017

Imam mestilah perihatin terhadap keadaan Makmum

Imam mestilah perihatin terhadap keadaan Makmum

Sumber rujukan:
Bahrul mazi oleh Dr Syeikh Mohamad Idris bin Abdul Rauf Al-Marbawi 
Fathul Bari oleh Ibnu Hajar atsqolani.

Selain memiliki ciri-ciri seperti ilmu,memiliki bacaan yang elok,warak dan faktor umur, imam juga perlu perihatin akan keadaan makmum di belakangnya. Rasulullah saw telah menunjukkan contoh tauladan yang terbaik kepada kita tentang keperihatiannya terhadap makmum menerusi sabda-sabda baginda,

إِنِّي لَأَقُومُ فِي الصَّلَاةِ أُرِيْدُ أَنْ أُطَوِّلَ فِيهَا فَأَسْمَعُ بُكَاءَ الصَّبِيِّ فَأَتَجَوَّزُ فِي صَلَاتِي كَرَاهِيَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمِّهِ

Ertinya: “Aku pernah ingin memanjangkan solatku, tiba-tiba aku terdengar tangisan bayi lalu aku pendekkan solatku kerana bimbang si ibu merasa resah akan tangisan anaknya itu. Riwayat jamaah melainkan Abu Daud dan Nasa’ei

إِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ لِلنَّسِ فَالْيُخَفَّفْ فَإِنَّ مِنْهُمُ الضَّعِيْفَ والسَّقِيْمَ وَالْكَبِيْرَ وَإِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ لِنَفْسِهِ فَالْيُطَوِّلْ مَاشَاءَ.

Ertinya:”Apabila seorang daripada kamu menjadi imam kepada orang ramai hendaklah dia meringankan solatnya kerana sebahagian daripada makmum itu ada yang lemah, sakit dan sudah lanjut usia.Namun apabila solat dia seorang diri maka panjangkanlah selama mana yang dia suka. Riwayat ramai kecuali Ibnu Majah.
Dari hadith di atas, maka jelaslah bahawa sifat perihatin imam kepada makmun yang di belakangnya adalah merupakan sebagaimana contoh yang ditunjukkan oleh Rasulullah saw.
Begitujuga firman Allah swt.
فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرانِ
Ertinya: Maka bacalah apa yang mudah (bagimu) dari Al-Quran. Muzammil:20
Diceritakan bahawa Mua’z bin Jabal pernah membaca surah yang panjang sehingga ada makmum yang mufarakah dari jamaah. Lalu Mua’z menuduh bahawa orang itu munafik,maka orang itu datang kepada Rasulullah saw. dan mengadukan hal tersebut, lalu Rasulullah saw. bersabda:

يَا مُعَاذُ أَفَتَّانٌ أَنْتَ أَوْ أَفَاتِنٌ؟  ثَلَاثَ مِرَارٍ. فَلَولَ صَلَّيْتَ بِسَبِّحِ اسْمَ رَبِّ واشَّمسِ وَصُحَاهَا وَالَّيْلَ إِذَا يَغْشَى فَإِنَّهُ يُصَلَّي وَرَاءَكَ الْكَبِيْرُ وَالضَّعِيْفُ وَذُوالْحَاجَةِ.

Ertinya: “Wahai Mua’z, apakah kamu membuat fitnah? atau kata Baginda,’Apakah kamu mahu membuat fitnah? Baginda mengulangi kata tersebut sebanyak tiga kali. Mengapa kamu tidak membaca sahaja surah ‘sabbihisma rabbika’ atau ‘wassyamsi wa duhaha’ atau ‘Wallaili iza yaghshaha’? Kerana kemungkinan orang yang solat di belakangmu itu ada orang yang sudah lanjut usia,lemah atau ada keperluan. HR Bukhari  
 Mafhum daripada hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa memanjangkan bacaan dan tasbih bagi imam yang makmumnya tidak redha dengannya adalah dilarang dan boleh membawa kepada haram. Alangkah eloknya jika dicontohi cara solat Rasulullah saw. seperti yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra.

عَنْ أَنَسِ بِنْ مَالِكٍ قَالَ كَانَ النًبِيَّ صلى يُوجِزُ الصَّلَاةَ وَيُكْمِلُهَا

Ertinya: Dari Anas bin Malik, berkata: Nabi saw. solat dengan pendek dan sempurna. HR Bukhari
Di dalam kitab fiqah, terdapat dua istilah imam iaitu imam mahsurin(إمام محصورين) dan imam ghairu mahsurin(إمام  غير محصورين).

Imam mahsurin(إمام محصورين) ialah imam yang terpelihara(dilarang) daripada memanjangkan bacaan dan wirid di dalam solat disebabkan keadaan imam yang tidak mengizinkan ataupun kedudukan masjid yang selalu dikunjungi oleh orang bermusafir seperti masjid yang terletak di tepi jalan raya atau masjid yang terletak di dalam bandar ataupun disebabkan hal-hal lain yang tidak membolehkan imam memanjangkan bacaannya.


Imam ghairu mahsurin(إمام  غير محصورين) ialah apabila makmum redha dengan panjangnya bacaan atau zikir di dalam solatnya. Adalah perlu diketahui bahawa imam hanya dibenarkan tiga kali wirid dalam rukuk dan sujud.

No comments:

Post a Comment