Saturday 16 June 2018

Syarat-syarat wajib zakat Fitrah

Syarat-syarat wajib zakat Fitrah

1-Islam.
Tidak wajib zakat ke atas orang kafir.

2-Masih hidup ketika terbenam matahari hari terakhir Ramadhan.

Hidup ketika terbenam matahari pada hari terakhir Ramadhan iaitu ia sempat bertemu dengan juzuk terakhir Ramadhan dan juzuk terawal Syawal.

Anak yang lahir sesudah terbenam matahari pada hari terakhir tersebut tidak wajib dikeluarkan zakat fitrah baginya, kerana ia tidak bertemu dengan Ramadhan sekalipun bertemu dengan Syawal.

Begitu juga, seorang lelaki yang mengahwini seorang perempuan selepas terbenam matahari hari terakhir tersebut juga tidak wajib membayar zakat fitrah untuk isteri yang baru dikahwininya itu, kerana isterinya itu masuk di bawah tanggungannya setelah selesai Ramadhan secara sepenuhnya.

Sebaliknya orang yang mati selepas terbenam matahari hari tersebut itu, Wajib dikeluarkan zakat fitrah untuknya kerana kematiannya itu berlaku setelah ia sempat bertemu Ramaadhan dan awal Syawal. Adapun orang yang mati sebelumnya (yakni sebelum terbenam matahari), tidak wajib dikeluarkan zakat fitrah untuknya kerana kematiannya sebelum ia sempat bertemu Syawal.

3- Berkemampuan.
Iaitu mempunyai lebihan harta pada malam hari raya dan juga siangnya. Setelah ditolak belanja keperluan diri dan orang-orang yang berada dibawah tanggungannya. (termasuk binatang peliharaannya) merangkumi makanan,pakaian,sewa rumah dan juga hutang. Jika tidak mempunyai lebihan harta, maka tidak wajib zakat fitrah.

Orang yang memiliki syarat-syarat di atas wajib mengeluarkan zakat fitrah atau wajib dikeluarkan untuknya zakat fitrah. Jika tidak memenuhi syarat-syarat di atas, tidaklah wajib.

No comments:

Post a Comment