Ibadah haji adalah
satu-satunya ibadah yang telah memberikan gelaran istimewa kepada orang mukmin
iaitu gelaran haji.Anda tidak mengatakan ‘ahli solat’ kepada seseorang yang
rajin solat, atau ‘ahli zakat’ kepada seseorang yang bersemangat mengeluarklan
zakat.Akan tetapi anda mengatakan ‘haji fulan’ kepada orang yang sudah
menunaikan haji di Baitullah al-Haram.
Ibadah haji suatau pengumuman kepada penyempurnaan ni’mat Allah kepada
seseorang, baik dalam kurniaan Rububiyah maupun dalam bentuk ‘Uluhiyyah. Anda
tidak akan berhaji tanpa bantuan Allah berupa ni’mat Rububiyah, ketika ada
orang memanggil :Hai haji fulan…’Maka tahulah kita bahawa Allah Ta’ala telah
memberi kurnia keni’matan yang luar biasa besarnya kepada si haji tersebut
Allah memberikan kepadanya ni’mat keimanan, suatu ni’mat yang paling tinggi.
Kalau seseorang muslim sudah menyatakan kesediaan diri akan menunaikan
ibadah haji, sudah tentu orang itu sudah menunaikan kesemua rukun Islam yang
lain dengan baik dan tertib, seperti solat, zakat dan puasa.Ia bertekad pergi
haji untuk melengkapi rukun Islam yang kelima untuk memasukkan dirinya dalam
kelompok orang-orang yang diajak berbicara oleh Robbnya sepeerti fitmanNya
dalam surah al-Maidah 3:
حُرِّمَتْ
عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ
اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ
وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى
النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ
يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ
وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ
فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ
غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak
disembelih) dan darah (yang keluar mengalir) dan daging babi (termasuk
semuanya) dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah dan
yang mati tercekik, dan yang mati dipukul dan yang mati jatuh dari tempat yang
tinggi dan yang mati ditanduk dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang
sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya) dan yang disembelih atas nama
berhala dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang
anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini,
orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari agama kamu
(setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah
kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar
kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan
bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah
redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa
kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang dia tidak
cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah dia memakannya), kerana
sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Maksudnya Allah telah
menyempurnakan kesemua rukun agama. Allah telah menyempurnakan solat dengan
kepergian kaum muslimin ke Baitullah al-Haram untuk solat di sana.Dalam ibadah
haji juga ada kewajipan berzakat.
Haji merupakan ibadah harta,sekaligus ibadah jasmani kerana anda telah
mengeluarkan harta anda ke jalan Allah.Dalam ibadah haji juga ada puasa, kerana
anda diharuskan menjauhkan diri anda dari syahwat jasmani selama berihram.Dalam
ibadah haji(pada awal dan sebelum melakukan sesuatu)juga perlu mengucapkan
syahadat, tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad Rasulullah.Itulah kesempurnaan
al-Den(الْيَوْمَ
أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ) bila anda pergi haji demi menyambut
panggilan Allah Ta’ala dan memenuhi manasik haji sesuai dengan yang diajarkan
dan dicontohkan oleh Rasulullah SAW.
Dalam masa beribadah kepada Allah Ta’ala kita harus menjauhkan diri
daripada sikap sombong terhadap sesame kita.Kalau kita pergi kemasjid untuk
menunaikan solat, maka kita harus menghayati maksud persamaan dalam ajaran
Islam.Yang datang terlebih dahulu akan duduk dishaf pertama tanpa melihat
kedudukannya dalam masyarakat, samaada dia seoarang yang kaya atau miskin,
seorang pegawai tinggi atau pegawai rendah.
Persamaan dalam beribadah kepada Allah Ta’ala bertujuan menyngkirkan
peraan sombong daripada jiwa kaum muslimin, dan mendidik agar selalu bersikap
tawadduk dan rendah hari dengan sesama muslim, apatah lagi terhadap Allah
Ta’ala yang tidak pernah pilih kasih terhadap makhluk-Nya, apa pun warna kulit,
asal keturunan dan kedudukan sosialnya. Allah hanya melihat pada qalbu kita,
kerana qalbu itulah yang menjadi ukuran di antara manusia dengan manusia lain
tanpa mengendahkan tahap intelektual atau tingkat kemewahannya. Ertinya, semua
orang yang menunaikan solat di masjid manapun harus benar-benar menyedari
bahawa mereka harus memaruhi aturan yang sudah ditetapkan bagi orang yang
menghadap diri dan mengharapkan keredaan ilahi serta bersikap tawaddhuk dan
tidak sombong, merendahkan dirinya dan qalbunya dihadapah Allahu Akbar!
Allah Ta’ala ingin
meningkatkan rasa persamaan dan tawaddhuk sesama muslimin bukan hanya di
perkarangan masjid-Nya sahaja,tetapi diseluruh alam-Nya dan diantara seluruh
umat manusia diantara yang kuat dan yang lemah, di antara umat yang kaya dan
yang miskin, dan di antara para penguasa dan rakyat-Nya. Demikianlah kaum
muslimin diajar bersikap tawadduk dan menjunjung tinggi rasa persamaan dengan
sesamanya dalam menunaikan ibadah haji.Allah Ta’ala ingin mendidik dan
memberitahu kepada kita bahawa memang pakaian dan kedudukan kita berbeza,
sesuai dengan kedudukan setiap manusia dalam masyarakatnya. Perbezaan selera
ternyata dalam memilih jenis dan kualiti bahan, warna dan potongannya.Namun
dalam menunaikan ibadah haji, Allah Ta’ala tidak ingin melihat adanya perbezaan
warna dan potongan pakaian yang dipakai,sama ada dia seorang raja atau seorang
penyapu jalan.Semua harus bersaudara.dalam ibadah haji,pakaian Jemaah haji
adalah sama, tidak ada perbezaan di
antara mereka.Duduk mereka bersebelahan, tidak ada yang merasa tinggi dan
rendah di hadapan Allahu Akbar.Bahkan
adakalanya raja harus menerima situasi di mana dia duduk atau berjalan di
belakang tukang sapu jalan tanpa merasa rendah diri dan sakit hati.Dia harus
menyedari bahawa diri-Nya adalah makhluk Allah yang di Padang Masyhar kelak
dihadapkan ke pengadilan-Nya bersama dengan tukang sapu jalan itu sekali lagi,
seperti dia dikumpulkan di Padang Arafah sekarang ini.
Allah
juga menghendaki agar kita sebagai hamba-Nya memakai pakaian seragam, tidak ada
perbezaan antara yang satu dengan yang lain.Dalam ibadah haji, kita dituntut
menagggalkan semua simbol dan lambang perbezaan kita, meskipun pada hakikatnya
fungsinya dan kedudukan sosial kita berbeza-beza dan tidak boleh
dilenyapkan.Namun apabila kita sudah tiba di Miqat al-Bait, maka semua
perbezaan dan keistimewaan itu harus ditinggalkan.Pakaian yang tidak berjahit
mesti kita kenakan.Semua yang mengerjakan haji memakai pakaian seragam yang
serupa.Dengan mematuhi perintah yang difardhukan Allah itu,maka kita telah
mengakhiri salah satu sikap membezakan diri dan mengistimewakan peribadi dengan
pakaian dan kedudukan. Dengan sendirinya kita sudah menyatakan kerelaansebagai
hamba Allah yang patuh dan bersaudara.
No comments:
Post a Comment