1-Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq
2-Nailul Authar oleh
Asy Syaukani
3-Fiqh Islami wa Adillatuhu oleh Dr Wahbah
al-Zuhaily
4- Fiqh al-Manhaji
Dari
Abdullah bin Ja’far,ia berkata yang bermaksud: Takala datang berita kematian Ja’far,
yaitu ketika ia terbunuh, Nabi SAW. bersabda:”Hendaklah kamu membuat makanan
untuk keluarga Ja’far, kerana sesungguhnya telah datang kepada mereka sesuatu
yang menyibukkan mereka. HR Iman lima, kecuali al-Nase’i
Syarih berkata:
Perkataan, :”Hendaklah kamu membuat
makanan untuk keluarga Ja’far” itu menunjukan diperintahkannya memberi
bantuan kepada keluarga si mayyit, berupa sesuatu yang mereka perlukan,
misalnya makanan.Kerana musibah yang menyusahkan mereka.
Amalan ini digalakan oleh syariat, kerana merupakan
kebaikan dan sebagai mempereratkan hubungan silaturrahim dengan keluarga dan
tetangga. Asy-Syafi’e berkata:”Kerabat mayyit sebaiknya menyediakan makanan bagi
ahli mayyit hingga membuat mereka kenyang selama satu hari dan satu malam,
kerana ia merupakan amalan yang disunatkan dan amalan orang-orang soleh”.
Para ulama memandang
afdhal menyuruh ahli mayyit supaya makan makanan agar mereka tidak lemah
tenaga,apatah lagi tidak makan disebabkan rasa malu atau berdukacita.Mereka juga
berkata,”kaum perempuan tidak dibolehkan menyentap makanan jika mereka meraung
ketika meratapi mayat.Sebab, ia bererti membantu mereka berbuat maksiat”.
Ulama bersepakat memandang makruh jika keluarga mayat
menyediakan makanan untuk para tetamu yang datang berhimpun untuk bertakzi’ah.Sebab,
yang demikian itu memberatkan mereka, menambahkan kesibukan mereka dan
menyerupai amalan masyarakat Jahilaih.hal ini berdasarkan hadis Jabir,Katanya
yang bermaksud:
“Kami
menggangap berhimpun dirumah keluarga mayat dan menyediakan makanan setelah
pengkebumianya sebagai meratap ( menaggisinya dengan meraung-yang diharamkan
itu).HR Ahmad
Para sahabat menganggap
berkumpul-kumpul di rumah keluarga simati(mayyit) sesudah menguburkannya dan
makan-makan di situ, adalah termasuk dalam ertikata meratap. Kerana di dalamnya
terkandung perbuatan yang memberatkan dan menyusahkan mereka, padahal mereka
dirundung kesusahan, kerana matinya salah seorang keluarganya. Disamping hal itu
menyalahi sunnah.Kerana seharusnya merekalah yang diperintahkan membuat makanan
untuk keluarga si mayyit, tetapi merka malah menyalahinya, dan memberi beban
kepada mereka untuk menyediakan makanan untuk orang lain.
Malahan
sebahagian ulama menganggap amalan sedemikian adalah diharamkan. Diantara
sebabnya:
1-Bertentangan
dengan amalan Rasulullah SWA.(menyalahi sunnah)
2-Dibimbangi
memakan harta anak yatim.
3-Dibimbangi
simayyit(simati) meninggalkan hutang.Sedangkan hutang mestilah diselesaikan
sebelum pembahagian harta dilakukan antara waris.
Ibnu
Qudamah berkata:”Jika perkara ini diperlukan, maka tidak ada salahnya.Sebab,
jika ada antara pelawat yang datang dari perkampungan dan tempat-tempat yang
jauh, sehingga mereka terpaksa menginap dan ini mewajibkan tuan rumah supaya
menyediakan jamuan kepada mereka
No comments:
Post a Comment