Larangan
bersujud seperti anjing
حَدَّثَنَا
نَصْرُ بْنُ عَلِيٍّ الْجَهْضَمِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا سَعِيدٌ
عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ اعْتَدِلُوا فِي السُّجُودِ وَلَا يَسْجُدْ أَحَدُكُمْ وَهُوَ بَاسِطٌ
ذِرَاعَيْهِ كَالْكَلْبِ
Telah
menceritakan kepada kami Nashr bin Ali Al Jahdlami berkata, telah menceritakan
kepada kami Abdul A'la berkata, telah menceritakan kepada kami Sa'id dari
Qatadah dari Anas bin Malik bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Seimbanglah kalian ketika sujud, dan janganlah salah seorang dari kalian
sujud dengan membentangkan kedua sikunya sebagaimana anjing. " HR Ibnu
Majah,882.
Hadith
ini merupakan dalil larangan menghamparkan dua lengan pada waktu sujud, iaitu
meletakkan dua lengan di tanah (tempat sujud). Orang yang solat dilarang
melakukan perbuatan seperti ini diwaktu sujud, kerana keadaan itu adalah
keadaan atau sifat orang yang malas,bermain-main dan tidak serious dalam solat.
Justeru kerana orang yang sedang solat dituntut berada dalam keadaan paling
bersemangat dan menghindarkan diri dari semua keadaan yang menimbulkan
kemalasan dalam semua rukun-rukun solat. Disamping itu juga, keadaan itu
menyerupai perbuatan anjing. Ianya adalah suatu yang tidak selayaknya bagi
manusia yang telah dimuliakan dan diutamakan oleh Allah swt berbanding
binatang, lebih-lebih lagi dalam keadaan solat.
Rasulullah
saw mengajarkan untuk mengangkat dua lengan (ketika sujud), sedangkan yang
diletakkan di tanah adalah dua tapak tangannya.
Allah
swt telah memuliakan anak Adam dengan menciptakan mereka dalam rupa terbaik dan
paling sempurna. Allah swt berfirman:
وَلَقَدْ
كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ
مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا
Dan
sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan
dan di lautan. Kami beri mereka rizki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan
mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami
ciptakan. al-Isra`:70
Juga
firman-Nya:
لَقَدْ
خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
Sesungguhnya
Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. at-Tîn:4
Penciptaan
manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya itu bermaksud mereka boleh berjalan
tegak di atas dua kakinya, boleh makan dengan dua tangannya, sementara itu
Allah swt bezakan penciptaan makhluk lain seperti binatang umpamanya, mereka
berjalan dengan empat kaki dan makan dengan mulut. Allah swt. juga memberikan
pendengaran, penglihatan dan hati. Dengan ketiga organ tersebut, manusia boleh
memahami segala sesuatu, membezakan antara urusan duniawi dan ukhrawi, boleh
mengetahui manfaatnya, kekhususannya dan bahayanya.
Sewajarnya,
seorang yang bergelar manusia menyedari kemuliaan ini, yang hanya diberikan
kepada manusia oleh Allah swt. Oleh kerana itu manusia perlu pandai menjaga
dirinya agar tidak meniru gaya-gaya binatang yang lebih rendah dibandingkan
manusia. Terutama sekali di waktu melaksanakan ibadah solat yang merupakan
suatu keadaan yang termulia seorang hamba.
No comments:
Post a Comment