Apakah yang dimaksudkan adil dalam poligami
Perbuatan adil yang
diperintahkan adalah yang sesuai kemampuan, yaitu adil di dalam pembagian waktu
bermalam dan pemberian nafkah.
Sedangkan adil dalam masalah
cinta dan hal-hal yang berkaitan dengannya seperti perbuatan intim dan
sejenisnya, maka hal ini tidak ada kemampuan. Permasalahan tersebut yang
dimaksudkan dengan firman Allah Ta’ala :
وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ
فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ
تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku
adil di antara isteri-isteri(mu), walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian,
karena itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai), sehingga
kamu biarkan yang lain terkatung-katung. Dan jika kamu mengadakan perbaikan dan
memelihara diri (dari kecurangan), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi
Maha Penyayang. (An-Nisaa’: 129)
Oleh karena itu telah kuat
riwayat hadits dari Nabi pada riwayat Aisyah Radhiyallahu’anha, ia berkata:
“Beliau biasa membagi hak
diantara istri-istrinya lalu beliau berdoa: ‘Ya Allah, inilah usahaku membagi
terhadap apa yang aku mampu, maka janganlah Engkau cela aku terhadap apa yang
Engkau mampu sedangkan aku tidak mampu. ” (Riwayat Abu Dawud, At Tirmidzi,
An-Nasal, dan Ibnu Majah dan dishahihkan oleh Ibnu Hibban dan- AlHakim)
Keadilan yang dituntut di dalam
Islam tidak semata-mata di dalam poligami semata-mata, bahkan meliputi semua
perkara. Sama ada kepada diri sendiri, masyarakat, Negara dan pada Tuhan
pencipta itu sendiri. Tuntutan berlaku adil dan tidak menzalimi mendapat
panduan khusus daripada Al-Quran dan Hadis Nabi.
Firman Allah Taala di dalam surah
Al-Maidah ayat 8:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّٰمِينَ لِلَّهِ
شُهَدَآءَ بِٱلْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَـَٔانُ قَوْمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا
تَعْدِلُواْ ۚ ٱعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ۚ
إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرٌۢ بِمَا تَعْمَلُونَ
Hai orang-orang yang beriman
hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) Karena
Allah, menjadi saksi dengan adil. dan janganlah sekali-kali kebencianmu
terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. berlaku
adillah, Karena adil itu lebih dekat kepada takwa. dan bertakwalah kepada
Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Firman Alla Taala lagi di dalam surah An-Nisa’ ayat 135:
Firman Alla Taala lagi di dalam surah An-Nisa’ ayat 135:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ
شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوْ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ
إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا
الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ
بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا
135. Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu
orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi Karena Allah biarpun
terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. jika ia[361] Kaya
ataupun miskin, Maka Allah lebih tahu kemaslahatannya. Maka janganlah kamu
mengikuti hawa nafsu.Karena ingin menyimpang dari kebenaran. dan jika kamu
memutar balikkan (kata-kata) atau enggan menjadi saksi, Maka Sesungguhnya Allah
adalah Maha mengetahui segala apa yang kamu kerjakan.
[361] Maksudnya: orang yang tergugat atau yang
terdakwa.
Ancaman Rasulullah SAW. kepada lelaki yang tidak mampu adil kepada
isteri-isterinya yang di poligami sebagai sabdanya yang bermaksud:
Mana-mana lelaki yang mempunyai
dua orang isteri dan dia tidak berlaku adil kepada keduanya. Maka dia akan
hadir pada hari Kiamat dengan bahunya senget sebelah. (Tirmidzi, Abu Daud,
Nasaie, Ibn Majah dan Darimi)
Pada riwayat yang lain yang bermaksud:
Mana-mana lelaki yang mempunyai
dua orang isteri dan dia tidak berlaku adil kepada keduanya pada pembahagian
(tidur di rumah isteri-isteri). Maka dia akan hadir pada hari Kiamat dengan
dibelenggu, bahunya senget sebelah diseret ke dalam neraka.
Kebenaran Allah kepada mana lelaki yang ingin berpoligami adalah dengan syarat MAMPU ADIL. Jika tidak mampu cukup memadai dengan seorang isteri.
Firman Allah Taala di dalam surah
an- Nisa’ ayat 3:
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ
فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ
فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ
ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا
Dan jika kamu takut
tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bilamana
kamu mengawininya), Maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi :
dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil,
Maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. yang demikian
itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.
Al-Nisa:
ayat 3.
Firman Allah ini tidak bermaksud
dibenarkan berlaku zalim jika hanya beristeri satu. Bahkan kewajipan untuk
bersikap adil tidak terlepas daripada tanggungjawab suami dan isteri. Keadilan
dengan melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang suami dan melunaskan sebaik mungkin
tanggungjawab sebagai seorang isteri. Bagi seorang Mukmin/Mukminah sama sekali
tidak akan mempertikai keadilan sistem yang Allah Taala tetapkan. Kesemua kita
beriman mengatakan sistem, tatacara, undang-undang dan kaedah yang diatur oleh
Allah untuk manusia adalah yang terbaik serta melampau zaman dan masa. Segala
ketetapan hukum hakam Allah akan dijunjung bagi mereka yang masih ada iman di
dalam hati.
Perkara yang sentiasa menjadi
perselisihan di dalam perkara ini apabila sesetengah masyarakat mengatakan erti
keadilan adalah menyamaratakan perasaan antara semua isteri. Sebahagian lain
mengatakan keadilan pada nafkah dan pakaian. Sebahagian lagi berpendapat kepada
bilangan hari yang dibahagi sama rata di antara isteri. Di sini merupakan punca
masalah pertikaian yang menjadi perdebatan sesama masyarakat.
Jalan penyelesaian yang akan
diambil oleh setiap mereka yang beriman apabila ditimpa dengan masalah,
menjadikan Allah dan Rasul sebagai rujukan dan berpuas hati dengan segala
ketetapan Al-Quran. Terdapat seribu satu hikmah daripada situ sama ada kita
sedari ataupun tidak.
Firman Allah Taala di dalam surah an-Nisa ayat 59:
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي
الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ
وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ
خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
Hai orang-orang yang beriman,
taatilah Allah dan taatilah Rasul (nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian
jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalikanlah ia kepada
Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada
Allah dan hari kemudian. yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik
akibatnya.
Firman Allah lagi di dalam surah
an-Nisa’ ayat 65:
فَلَا
وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ
لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Maka demi Tuhanmu, mereka (pada
hakekatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara
yang mereka perselisihkan, Kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka
sesuatu keberatan terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima
dengan sepenuhnya.
Firman Allah Taala di dalam surah
an-Nisa’ ayat 129:
وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
Dan kamu sekali-kali tidak akan
dapat berlaku adil di antara isteri-isteri(mu), walaupun kamu sangat ingin
berbuat demikian, Karena itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu
cintai), sehingga kamu biarkan yang lain terkatung-katung. dan jika kamu
mengadakan perbaikan dan memelihara diri (dari kecurangan), Maka Sesungguhnya Allah
Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Baginda menyamaratakan
pembahagian tidur setiap malam sesama isteri-isteri baginda lalu baginda
berdoa. Ya Allah, ini pembahagian ku pada apa yang aku miliki, janganlah Engkau
mengazab ku pada perkara yang engkau milikku, tidak aku miliki (perasaan
melebihkan sebahagian isteri daripada yang lain).
Maka dapat disimpulkan di sini erti keadilan dalam berpoligami ialah:
1) Membahagikan tidur malam
kepada isteri-isteri sama rata; Bermula tidur mengikut perkiraan syarak ialah
daripada waktu solat maghrib sehingga waktu solat subuh. Pembahagian siang tidak
diwajibkan sesama isteri ke atas suami. Siang ialah waktu bekerja, dipersilakan
suami untuk ke mana sahaja untuk mencari rezeki. Jika suami bekerja malam, maka
wajib berada di dalam pengetahuan isterinya yang digilirkan jika dia akan
terlewat pulang. Ini hak isteri yang diberikan syarak.
No comments:
Post a Comment