SEBAB-SEBAB
DIHARUSKAN POLIGAMI
Setiap
ayat al-Quran yang menetapkan syariat tidak hanya terikat dengan suatu hukum
atau peristiwa sahaja. Akan tetapi ia mempunyai skop yang lebih luas dan
mengandungi pelbagai hikmah dan rahsia-rahsia yang hanya dapat dijelaskan
melalui penjelasan sunnah Rasulullah s.a.w. Begitu juga dengan poligami yang
terdapat padanya beberapa faktor yang mengharuskannya berdasarkan keterangan
dari hadith dan ahli-ahli tafsir yang telah menerangkan secara terperinci
sebab-sebab diharuskan poligami.
Diantara
sebab-sebab diharuskan poligami ialah:
MANDUL
Isteri yang tidak melahirkan anak merupakan satu fonomena terhadap lelaki yang ingin mendapatkan zuriat ( anak ) yang akan membahagiakannya di dunia dan di akhirat. Oleh sebab itu, maka tiada pilihan buat lelaki selain dua perkara sama ada berkahwin dengan isteri kedua yang akan melahirkan anak-anak yang akan membawa kebahagian dan menjalankan peranan dalam kehidupan dan mendoakan untuknya setelah kematian atau perceraian.
Isteri yang tidak melahirkan anak merupakan satu fonomena terhadap lelaki yang ingin mendapatkan zuriat ( anak ) yang akan membahagiakannya di dunia dan di akhirat. Oleh sebab itu, maka tiada pilihan buat lelaki selain dua perkara sama ada berkahwin dengan isteri kedua yang akan melahirkan anak-anak yang akan membawa kebahagian dan menjalankan peranan dalam kehidupan dan mendoakan untuknya setelah kematian atau perceraian.
Tidak
dinafikan bahawa berpoligami adalah lebih utama dan lebih mulia dari
perpisahan. Maka, semestinya bagi isteri tidak menghalang cita-cita dan
keinginan suaminya untuk menambahkan zuriat dengan isteri kedua. Hal ini lebih
mulia dan disukai oleh Allah s.w.t daripada terjerumus ke dalam
Lembah
kehinaan dari hubungan zina yang terkutuk.Firma Allah SWT dalam Surah
al-Isra’:32
وَلاَ تَقْرَبُوا
الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلاً
Dan janganlah kamu
mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. dan
suatu jalan yang buruk.
Menurut
Tafsir Pimpinan ar-Rahman kalimah ( yang membawa kerosakan ) ialah Allah s.w.t
melarang dari menghampiri apa-apa jua jalan yang membawa kepada zina, apatah
lagi perbuatan zina itu sendiri. Kerana yang demikian itu bukan sahaja satu
perbuatan yang keji tetapi juga menimbulkan pelbagai kerosakkan dalam
masyarakat. Di antaranya ialah merosakkan nasab keturunan, mengembangkan
penyakit berbahaya, menimbulkan pergaduhan dan pembunuhan kerana suami atau
waris sudah tentu akan menyerang lelaki yang berzina dengan isterinya atau
dengan perempuan yang menjadi darah dagingnya.
(Syeikh ‘Abdullah Basmeih, Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Kepada Pengertian Al-Quran,Terbitan Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur, Cetakan Keenam Belas, 2000.)
(Syeikh ‘Abdullah Basmeih, Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Kepada Pengertian Al-Quran,Terbitan Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur, Cetakan Keenam Belas, 2000.)
Adakalanya
isteri ditimpa penyakit kronik yang tidak mungkin untuk menjalani kehidupan
rumah tangga. Oleh yang demikian, harus bagi suami untuk melakukan poligami
bersama isteri kedua kerana syariat membenarkan. Hal ini lebih baik dan mulia
daripada suami terjebak dengan maksiat.
Kebiasaan isteri yang ditimpa penyakit akan menyebabkan hilang daya tarikannya sehingga suami tidak merasa ghairah untuk menggaulinya. Oleh itu, suami terpaksa mengahwini wanita lain untuk mencegah Dirinya dari perbuatan maksiat.
Kebiasaan isteri yang ditimpa penyakit akan menyebabkan hilang daya tarikannya sehingga suami tidak merasa ghairah untuk menggaulinya. Oleh itu, suami terpaksa mengahwini wanita lain untuk mencegah Dirinya dari perbuatan maksiat.
Terdapat
juga wanita yang sukar untuk dibentuk dan dididik sikapnya supaya menjadi lebih
baik dan positif. Sikapnya yang sering menimbulkan kemarahan suami dan sukar
untuk dibentuk tidak mampu
Diubah
walaupun berbagai usaha telah dilaksanakan.Isteri yang taat kepada suami
merupakan permata yang sangat bernilai. Perasaan kasih sayang diantara kedua
belah pihak dapat membentuk kehidupan rumah tangga yang harmoni dan romantik.
Firman
Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا
النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا
آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ
بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا
وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا
“ Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka ( dengan menahan dan menyusahkan mereka ) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah berikan kepadanya, kecuali ( apabila ) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaulah kamu dengan mereka ( isteri-isteri kamu itu ) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu ( merasai ) benci kepada mereka ( disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya ), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).” Surah al-Nisa:19
“ Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka ( dengan menahan dan menyusahkan mereka ) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah berikan kepadanya, kecuali ( apabila ) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaulah kamu dengan mereka ( isteri-isteri kamu itu ) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu ( merasai ) benci kepada mereka ( disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya ), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).” Surah al-Nisa:19
Oleh
itu, suami perlu memainkan peranan penting untuk mendidik isteri supaya
mentaatinya. Manakala isteri pula hendaklah mematuhi dan mentaati suaminya
sebaik mungkin supaya kehidupan rumah tangga bahagia
dan aman damai.
SUAMI
SENTIASA BERMUSFIR
Kadangkala
suami perlu ke luar daerah atau ke luar negeri kerana urusan pekerjaan dan
tidak dapat membawa isterinya setiap kali bermusafir. Dorongan nafsu lelaki
tidak mampu bersabar dalam perantauannya tanpa isteri di sisi jika mengambil
masa yang lama. Untuk menjaga dan menyalurkan keperluan biologinya, maka
penulis telah mencadangkan satu alternatif yang baik untuk menghadapi kesulitan
ini. Iaitu, mengahwini wanita lain secara sah, sedangkan suami berkemampuan
dari segi harta dan
kesihatan.Oleh
itu, perkahwinan dengan isteri kedua lebih baik daripada melempiaskan
kecenderungan seksualnya daripada melakukan perbuatan haram. Isteri perlulah
bertolak ansur dalam masalah ini jika suaminya benar-benar
memerlukan poligami
TABIAT
BIOLOGI LELAKI BERBEZA DENGAN WANITA
Allah
s.w.t telah memberikan kekuatan dalam bidang seksual kepada seorang lelaki
sehingga kadang-kadang seorang lelaki tidak merasa puas dengan hanya seorang
isteri. Apalagi jika isterinya sedang haid dalam
waktu yang panjang.Dalam
keadaan seperti ini, untuk menyalurkan keperluan seksual dengan cara yang baik
ialah suami perlu melakukan poligami. Pilihan lain selain poligami ialah
melakukan perbuatan maksiat ( zina ) dan ia memberi kesan negatif sama ada dari
segi agama, harta, kesihatan dan juga membahayakan isterinya.
Dalam
keadaan seperti ini, kita peru menghadapi tiga kemungkinan iaitu:
1.Megekang
hawa nafsunya.
2.Ada
sebahagian kecil para suami hari imi mendatangi pelacur.
3.Membenarkan
suami berpoligami dan tetap hidup bersama denga isteri pertamanya.
Jelaslah bahawa kemungkinan pertama bertentangan dengan fitrah dan diluar
kemampuan manusia. Kemungkinan yang kedua sangat bertentangan dengan akhlak
Islam yang bersih seperti mana firman
Allah
SWT dalam Surah al-Isra’:32
وَلاَ تَقْرَبُوا
الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلاً
“
Dan janganlah kamu menghampiri zina, Sesungguhnya zina itu adalah satu
perbuatan yang keji dan
satu
jalan yang jahat(yang membawa kerosakan). Surah al-Isra’:32
Manakala
kemungkinan yang ketiga merupakan peraturan Islam untuk memelihara keharmonian
keluarga serta menyalurkan keinginan seksual yang sah mengikut syariat Islam.
Allah s.w.t telah berfirman:
... فَانْكِحُوا مَا
طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ
أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً
Maka kawinilah
wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika
kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, Maka (kawinilah) seorang saja. Al-Nisa: ayat 3.
Dewasa
ini, jumlah wanita bertambah ramai daripada lelaki. Kaum wanita lebih ramai
melahirkan anak perempuan manakala kaum lelaki pula lebih ramai yang meninggal
daripada wanita. Kenyataan ini membuktikan bahawa ramai kalangan lelaki yang
melibatkan diri dalam peperangan sehingga ada diantara
mereka yang menjadi korban.
Kaum
lelaki pula lebih banyak menanggung risiko kerana berbagai peristiwa seperti
keluar rumah untuk mencari rezeki. Akibatnya ramai golongan lelaki ditimpa
sakit, sedangkan kaum wanita ada yang tinggal di rumah menguruskan rumah
tangga. Salah satu usaha untuk mengatasi perbezaan jumlah yang tidak seimbang
antara kaum lelaki dan perempuan ialah melalui poligami yang merupakan
keputusan tepat untuk
mengatasi perbezaan ini.Namun begitu, ada perkara yang lebih menyukarkan lagi apabila
ada golongan lelaki yang tidak mahu berkahwin kerana faktor ekonomi yang tidak
memungkinkan untuk menyara keluarga ( rumah tangga ) dan anak-anak yang akan
dilahirkan. Akhirnya ramai lelaki yang menunda-nunda perkahwinan. Padahal, hal
itu bercanggah dengan keadaan wanita yang sudah bersedia berkahwin
pada usia muda.
Pada
dasarnya, membiarkan wanita tanpa suami bererti membiarkan wanita tersebut
melawan fitrahnya. Walaupun dia dapat menyalurkan kehidupan harianya untuk
bekerja dan mencari kekayaan, namun tidak mungkin dapat mengantikan fitrahnya
yang cenderung kepada lelaki sesuai dengan fitrah ciptaan Allah s.w.t.
Menurut Syeikh Muhammad al-Ghazali beliau mengatakan bahawa perbandingan jumlah antara lelaki dan perempuan adakalanya sama dan adakalanya salah satu di antara keduanya lebih banyak. Apabila jumlah perempuan sama dengan lelaki atau lebih sedikit, peraturan-peraturan tentang poligami tidak perlu ditonjolkan. Dengan demikian seorang lelaki harus berpuas hati dengan seorang isteri yang dimilikinya. Jika terjadi keadaan yang sebaliknya iaitu jumlah wanita melebihi lelaki, maka di sini terdapat tiga penyelesaiannya iaitu:
Menurut Syeikh Muhammad al-Ghazali beliau mengatakan bahawa perbandingan jumlah antara lelaki dan perempuan adakalanya sama dan adakalanya salah satu di antara keduanya lebih banyak. Apabila jumlah perempuan sama dengan lelaki atau lebih sedikit, peraturan-peraturan tentang poligami tidak perlu ditonjolkan. Dengan demikian seorang lelaki harus berpuas hati dengan seorang isteri yang dimilikinya. Jika terjadi keadaan yang sebaliknya iaitu jumlah wanita melebihi lelaki, maka di sini terdapat tiga penyelesaiannya iaitu:
1-Membiarkan
sebahagian wanita tidak berkahwin sehingg akhir hayatnya.
2-Membiarkan
seorang lelaki mempunyai ramai wanita simpanan.
3-Membenarkan
poligami kerana pada dasarnya wanita menolak kehidupan tanpa perkahwinan serta
menolak untuk melakukan zina kerana melanggar tatasusila dan akhlakumat Islam.
kerana
jumlah wanita melebihi kaum lelaki.
Sebagai
seorang wanita yang sholihah, mereka akan menerima dengan fikiran terbuka
kerana syariat membenarkan poligami. Mereka telah melakukan kebaikkan kepada
wanita lain yang tidak memiliki suami untuk menyelamatkan dari terlibat dengan
maksiat ( zina ). Islam menganjurkan umatnya untuk tolong menolong kearah
kebaikkan dan menentang kemungkaran seperti mana firman Allah s.w.t :
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
“ Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa ( maksiat ) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat Azab seksaNya ( bagi sesiapa yang melanggar perintahNya ).” (Surah al-Maidah : 2.)
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
“ Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa ( maksiat ) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat Azab seksaNya ( bagi sesiapa yang melanggar perintahNya ).” (Surah al-Maidah : 2.)
No comments:
Post a Comment