Sudut Feqah: Solat
Dalam Perjalanan - Mengqasar Solat yang Empat Rakaat
Sumber
Rujukan:
Fiqh Sunnah oleh Muhammad al-Sayyid Sabiq
A. Mengqasar Solat yang
Empat Rakaat
Firman Allah Ta’ala dalam surah an-Nisa’:101,
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ
أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ
كَفَرُوا ۚ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا
Dan apabila kamu bepergian di
muka bumi, maka tidaklah mengapa kamu mengqasar sembahyang(mu), jika kamu takut
diserang orang-orang kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh
yang nyata bagimu.
Ketakutan akan terjadi sesuatu
seperti yang disebutkan dalam ayat ini supaya seseorang boleh mengqasar solat
bukanlah syarat utama. Hal ini berdasarkan keterangan dari Ya’la bin Umayyah,
katanya:
عَنْ
يَعْلَى بْنِ أُمَيَّةَ، قَالَ: قُلْتُ لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ:أَرَاَيْتَ إِقْصَارَ
النَّاسِ الصَّلاَةَ، وَإِنَّمَا قَالَ عَزَّوَجَلَّ :٬٬إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ
الَّذِينَ كَفَرُو٬٬ فَقَدْ ذَهَبَ ذَلِكَ الْيَومَ؟ فَقَالَ عُمَرُ: عَجِبْتُ مِمَّا عَجِبْتَ مِنْهُ،فَذَكَرْتُ
ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: «صَدَقَةٌ تَصَدَّقَ
اللَّهُ بِهَا عَلَيْكُمْ فَاقْبَلُوا صَدَقَتَه
Ertinya: “Aku bertanya kepada Umar bin
al-Khattab: ‘Bagaimanakah pendapatmu jika kaum muslimin mengqasar solat,
padahal Allah berfirman: ‘Jika kamu khuatir akan diganggu oleh orang-orang
kafir’(surah an-Nisa;101)? . Sementara mereka sekarang sedang dalam perjalanan.
Umar menjawab: ‘Apa yang kamu kemukakan itu juga menjadi pertanyaan bagi aku.
Hingga akhirnya aku ajukan permasalahan ini kepada Rasulullah SAW. Mendengar
itu, beliau bersabda’(mengqasar solat) itu merupaka sedekah yang dikurniakan
Allah kepada kamu. Oleh yang demikian, terimalah sedekah-Nya itu’!”
(Driwayatkan oleh sekumpulan ulama hadis melainkan Bukhari).
Ibnu Jarir meriwayatkan dari Abu Munib
al-Jarsyi, bahawa pada suatu ketika Ibnu Umar ditanya mengenai maksud firman
Allah: “Apabila kamu berpergian di permukaan bumi, maka tidak ada salahnya bila
kamu mengqasarkan solat, kalau kamu khuatir akan diganggu oleh orang-orang
kafir.(Surah an-Nisa :101). Sebab kami sekarang dalam keadaan aman dan tak
perlu takut lagi kepada sesiapa pun. Masihkah dibolehkan mengqasar solat? Ibnu Umar
menjawab dengan firman Allah Ta’ala dalam surah al-Ahzab:21:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ
كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.
Dari Aisyah, katanya:
قَدْفُرِضَتِ
الصَّلَاةُ رَكْعَتَينِ رَكْعَتَينِ بِمَكَّةَ، فَلَمَّا قَدِمَ رسول الله صلى الله
عليه وسلم الْمَدِينَةَ، زَادَ مَعَ كُلِّ
رَكْعَتَينِ رَكْعَتَينِ ، إِلَّا فِي الْمَغْرِبِ، فَإِنَّهَا وِالتْرُنَّهَا،
وَصَلَاةِ الْفَجْرِ، لِطُوْلِ قِرَاءَتِهَا، وَكَانَ إِذَا سَافَرَ، صَلَّى الصَّلَاةَ
الْأُوْلَى٠ أيْ ٬الَّتِيْ فُرِضَتْ بِمَكَّةَ
Ertinya: “Pada awalnya solat diwajibkan
sebanyak dua rakaat-dua rakaat ketika masih di Makkah. Setelah Rasulullah SAW.
berhijrah ke Madinah, solat yang berjumlah dua rakaat itu ditambah menjadi dua
rakaat, kecuali solat Maghrib kerana dia dianggap sebagai solat witir disiang
hari. Dan begitu pula dengan solat fajar(solat subuh), kerana bacaan surah yang
panjang ketika mengerjakannya. Oleh itu
jika Nabi SAW. berpergian, beliau hanya mengerjakan solat sebagaimana solat
pada awal kewajipannya, iaitu ketika difardhukan di Makkah. Diriwayatkan oleh
Ahmad, al-Baihaqi, Ibnu Hibban dan Ibnu Khuzaimah. Para perawinya dapat
dipercayai.
Ibnu Qayyum berkata: “Jika dalam keadaan
musafir, Rasulullah SAW. selalunya mengqasar solat yang berjumlah empat rakaat
menjadi dua rakaat. Adapun yang demikian dilakukan sejak beliau meninggalkan
kota Madinah hingga beliau pulang dan tiba semula di Madinah. Tidak dijumapai
satu hadis pun yang menerangkan bahawa beliau tetap mengerjakannya empat rakaat.
Malah tiada seorang pun dikalangan ulama yang berselisih pendapat berkaitan masaalah
ini, meskipun mereka pada akhirnya berbeza-beza pendapat tentang hukum mengqasar
solat. Umar, Ali, Ibnu Mas’ud, Ibnu Abbas, Abdullah bin Umar dan Jabir menetapkan
bahawa hukum mengqasar solat adalah wajib. Pendapat inilah dianuti oleh mazhab Hanafi.
Mazhab Maliki menetapkannya sebagai sunat mu’akkad,
bahkan lebih disunatkan, berbanding solat berjamaah. Malahan jika seorang yang
bermusafir tidak mendapati kawan sesama musafir untuk berjamaah dikehendaki mengerjakan
solat secara bersendirian dengan cara mengqasar dan seseorang yang mengqasar
solat dimakruhkan bermakmum kepada orang yang mukim yang mengerjakan solat
dengan sempurna.
Mazhab Hambali berpendapat, hukum mengqasar
adalah mubah, namun ia lebih baik daripada mengerjakannya dengan sempurna.
Demikian pula pendapat mazhab Syafi’e, jika perjalanan tersebnut sudah menempuh
jarak yang dibolehkan mengqasar solat.
No comments:
Post a Comment